metaverse

نحوه تعامل با دنیای دیجیتال تحت عنوان متاورس


دنیایی به نام متاورس، آینه دیجیتال هستی

به زبان ساده، متاورس را می‌توان ویرایش دیجیتال دنیای واقعی دانست. آنهایی که سری فیلم‌های ماتریکس را دیده‌اند، ارتباط بهتری با این مفهوم برقرار می‌کنند. جهانی که برنامه‌ریزی شده است،  و چهارچوب آن تبدیلی دیجیتال از مشابه خود در دنیای واقعی است.

 

فهرست مطالب

چه چیزهایی را می‌توان بخشی از متاورس دانست؟

هر آنچه از دنیای تکنولوژی که ارتباط عمیقی بین تجربه آگاهانه شما و دنیای خارج از ذهنتان  ایجاد کند، عنصری از متاورس است. مثل پلتفرم زووم، بازی‌های دسته جمعی آنلاین یا تورهای مجازی مکان‌های تاریخی. با این حال، متاورس دربرگیرنده اجزای دیجیتال ماورایی‌تری هم هست. مانند پروژه دنیای مجازی شرکت متا، همان فیسبوک خودمان، که به دنبال خلق دنیایی است که شما می‌توانید، به عنوان مثال، با آواتارها چت کنید، خانه‌های مجازی بسازید، تجربه‌های مجازی از مکان‌های مجازی داشته باشید، و حتی به صورت مجازی رویا ببینید!.

متاورس در واقع همان نسل جدید اینترنت، web3، است که در آن تعامل انسان و پلتفرم‌هایی چون اینستاگرام، ابزارهایی وب‌گردی مثل فایرفاکس، و هر آنچه به جاری شدن تجربه شما در اینترنت کمک می‌کند، به بالاترین سطح ارتقا می‌یابد. با این وجود، متاورس در حالت کلی‌تر آن هنوز به نقطه‌ای نرسیده که بتوان آن را یک اتفاق همه‌گیر مانند دسترسی اکثریت مردم به اینترنت دانست.

 

هدف اصلی ما در کافه اینو، اتصال صنایع و سازمان‌های داخلی به دنیای زنده و پر از تکنولوژی جهانی است؛ جایی که از ایده تا اجرا، هیچ کارآفرین و ایده پردازی احساس تنهایی در مسیر موفقیت و ناامیدی از حصول نتیجه را نداشته باشد.

نیر چاوشی، مدیر موسس کافه اینو

املاک متاورسی

در متاورس، شما می‌توانید مکان‌های مجازی موجود را معامله کنید. به عنوان مثال، در بازی‌های آنلاین، شما می‌توانید مغازه‌ها و خانه‌های طراحی شده را بخرید و به قدرت مانور خود در بازی بیافزائید. این معاملات در قالب آنچه NFT، توکن غیرقابل تعویض، نامیده می‌شود، انجام می‌گیرد. NFTها در واقع واحدهایی از اطلاعات هستند که به‌دلیل منحصر به فرد بودن و عدم امکان تغییر در ساختار کلی‌شان، ارزشمند هستند. املاک در متاورس ابتدا در قالب NFT کد گذاری می‌شوند و پس از آن، امکان خرید و فروششان ایجاد می‌گردد.

اگر تا کنون این سوال برایتان پیش آمده باشد که ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین چه کاربرد اقتصادی دارند، اینجا به کاربردی از آن می‌رسید. معاملات املاک متاورس توسط ارزهای دیجیتال صورت می‌گیرد. به نوعی، شما در مقابل یک شیء مجازی، مبلغی از یک ارز مجازی را پرداخت می‌کنید.

اگر همچنان کمی برایتان این خرید و فروش‌های مجازی گنگ است، به این مثال کمی دقت کنید. فرض کنید می‌خواهید یک قطعه زمین را بخرید. با فروشنده بر سر قیمتی معین به توافق می‌رسید و حال باید مبلغ قرارداد را پرداخت کنید. شما پول نقد به اندازه کافی ندارید و به فروشنده پیشنهاد می‌دهید درصدی از قیمت مشخص شده را با سکه‌های طلا بدهید. مطمئنا او هم می‌پذیرد. شاید هیچ وقت از خود نپرسیده‌اید که این سکه‌ها و حتی آن اسکناس‌ها چرا باید چنین قدرت خریدی به دارندگان خود بدهند؟ یکی از دلایل اصلی آن کمیاب بودن و محدودیت در میزان موجود از این اسکناس‌ها و فلز طلاست.

در متاورس هم، زمین مشخص شده منحصر به فرد است و ارز دیجیتالی هم که در قبال آن پرداخت می‌شود محدود و منحصر به فرد است.

چنانکه می‌بینید، دنیای مجازی در حال معامله، تشابهات بسیار زیادی با دنیای واقعی دارد. با یک تفاوت اساسی، شما نمی‌توانید اشیاء موجود در متاورس را لمس کنید.

پس از آنکه قطعه مورد نظرتان را خریداری کردید، یک فضای سه بعدی از دنیای متاورس به شما تعلق می‌گیرد و شما، و دیگران، اجازه دسترسی به محیط مجازی آن را پیدا می‌کنید. مالکیت قطعه مجازی کاملا قابل پیگیری و بسیار مطمئن‌تر از حالت واقعی است. پس از خرید از تولید کننده، می‌توانید زمین خود را در بازار دست‌دوم بفروشید.

ملک متاورسی به چه دردی می‌خورد؟

واقعیت مجازی

بسیار ساده است، شما و کمپانی فروشنده ملک، برای آن ترافیک ایجاد می‌کنید. به عبارتی، کاری می‌کنید که مردم از آن دیدن کنند و از این طریق می‌توانید از ترافیک ایجاد شده پول در بیاورید، مثلا در فضای آن تبلیغات کنید. همچنین در متاورس‌هایی، مثل مکان‌های مشخص در بازی‌های آنلاین، دسترسی خریدار به قطعه‌های متاورسی که خریده است بسیار بیشتر است و از این طریق کنترل بیشتری به قسمت‌هایی از بازی دارد که در قطعه او انجام می‌پذیرد. حتی فراتر از اینها، در مکان‌های مجازی این چنین می‌توان طورهای مجازی ایجاد کرد و کنفرانس‌ها و مناسبت‌هایی مثل معرفی یک تکنولوژی جدید را برگزار کرد.

دنیای متاورس در حال شکل گیری است و شرکت‌های بزرگی چون فیسبوک سرمایه‌گذاری کلانی در آن انجام داده‌اند. باید منتظر نوآوری‌های جالب‌ توجه‌ای به این دنیا باشیم. در افقی نه چندان دور، به عنوان مثال، آهنگ‌ها و فیلم‌هایی ساخته خواهند شد که شما تنها می‌توانید در یک سینمای مجازی ببینید. کتاب‌هایی نوشته می‌شوند که فقط از یک کتابخانه متاورسی می‌توانید بخرید. و چه بسا عشق خود را در یک باشگاه شبانه مجازی بیابید، که در قبال حق عضویت آن مبلغ قابل توجهی از کیف کریپتوی خود را پرداخت کرده‌اید.

دنیایی را تصور کنید که در آن شما به صورت مجازی نسخه‌های خود را دریافت می‌کنید. در دادگاهی مجازی محاکمه‌ها صورت می‌گیرد و دنیای واقعی درصدی از کلیت زندگی را تشکیل می‌دهد، و دنیای مجازی بخش قابل توجهی از آن را.

شاید زمانی برسد که ما دیگر علاقه‌ای به طبیعت گردی نداشته باشیم، دلمان نخواهد به کشور دیگری سفر کنیم، در کنار دنیا موج‌ها را تماشا کنیم. بلکه دنیایی را سفارش دهیم تا آنگونه رقم بخورد که در رویاهای خود می‌دیده‌ایم و اتفاقاتی در آن رقم بخورد که برایمان خوشایندتر باشد.

گرچه به نظر دنیای عجیب و شاید دلتنگ کننده به نظر می‌آید، اما نباید از قدرت ایجاد تفاوت انسانی غافل بشویم. نیرویی ذاتی که باعث می‌شود انسان هرگز از وضعیتی که دارد راضی نباشد و متمایل باشد به تجربه‌هایی که قبلا به خود ندیده است، حتی اگر این تجربه‌ها از تعریف کنونی کیفیت زندگی بکاهد.

 

متاورس تلاشی است دیجیتال، برای ایجاد محیطی آنلاین برای مردم، تا هر آنچه را که در نیای واقعی می‌توانند تجربه کنند، در دنیای مجازی هم تجربه نمایند.

بله، بازاریابی آنلاین، بازی‌هایی که با استفاده از آنها می‌شود پول درآورد، ایجاد و مدیریت بازی‌های واقعیت مجازی، اینها تنها چند مورد از موضوعاتی متاورسی است که می‌شود با استفاده از آنها کسب درآمد کرد.

نیر چاوشی

نیر چاوشی

نیر چاوشی یک مدیر خلاق و موفق در حوزه استارت‌آپ‌هاست که سابقه مدیریت شرکت‌هایی مثل کارگشا و کافه اینو را دارد. چاوشی دانش آموخته رشته‌های مهندسی صنایع، مهندسی فناوری اطلاعات و MBA است. آخرین مدرک تحصیلی‌ او DBA است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *