Covid 19 pandemic

سازگاری با فاجعه


دوران کرونا، سازگاری و خلاقیتِ مختص بحران

بحران‌های فاجعه‌بار، طبیعی یا ساخته دست بشر،  در سه پارامتر اساسی مشترک‌اند،  عنصر غافلگیری در هنگام رخداد، نیاز به سازگاری
با آنچه حاصل کرده‌اند و ایده‌های جسورانه برای خروج از آنها.

وقتی همه چیز ظاهرا تحت کنترل است و روتین روزمره پایدار می‌نماید،
ناگهان اختلال کوچکی تبدیل به وحشتی همه‌گیر می‌شود، مثل شیوع ویروس کرونا در جهان. در ابتدا با پذیرش فاجعه می‌جنگیم،
چراکه بیش از اندازه وخیم است و امیدواریم که حقیقت نداشته باشد. اما وقوع آن واضح‌تر
و همه‌گیرتر می‌شود، بنابراین  می‌پذیریم
که واقعی است و باید با آن زندگی کنیم. در عمق این آگاهی و سازگاری با وضع موجود،
روزنه‌های برون‌رفت از شرایط ممکن به وجود می‌آیند و خلاقیت در تعریف‌های متفاوت‌تر
شکوفا می‌شود.

فهرست مطالب

بحران آنفلانزای اسپانیایی

تا قبل از رخداد شیوع بیماری کرونا، تعداد بسیار کمی از فاجعه شیوع آنفلانزا در سالهای ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ اطلاعی داشتند. واقعه‌ای که نزدیک به ۵۰ میلیون قربانی گرفت. تعداد انگشت‌شماری از وقایعی چنین فاجعه‌بار در تاریخ بشر رخ داده است، و این مورد از نزدیک‌ترین‌ه به عصر ما بوده است. با این وجود ردی از آن در بین عامه مردم و حافظه تاریخی آنها وجود نداشت. چراکه انسان تمایل بسیار بالایی به حاشا کردن فاجعه دارد، می‌خواهد بیشتر به بقا بیاندیشد و تا جای ممکن به امکان چنین اتفاقاتی فکر نکند.

هر بحران دو تصویر بر چهره دارد، یکی عیان و دیگری پوشیده. آنچه عیان است را همه می‌بینیم، تصویری تلخ از تاریکی و نابودی. آنچه پوشیده است، هدیه‌ای است که فاجعه در دست دیگرش نگه داشته و به توجه بیشتر نیاز دارد تا پدیدار شود.

درسی که یک بحران به انسان می‌دهد قابل قیاس با هیچ تلاش بشری برای آموختن دنیای اطرافش نیست.  بخش عظیمی از نوآوری‌های بشر مدیون رویارویی با فجایع گوناگون است. اگر سیل و طوفان زمین را در بر نمی‌گرفت، آدمی هرگز به دنبال تحلیل و پیش‌بینی دقیق آب و هوا و رفتارهای جوی نمی‌رفت.

پس از آنفلانزای اسپانیایی، جوامع نامید از جنگ و بیماری، پس از سازگاری و پذیرش بحران، در پی تغییرهای بزرگ برآمدند. اندیشه‌های نوآور به فکر افتادند که تحولی در جریان علمی موجود ایجاد کنند که در مواجه با بیماری‌های بعدی کارآمد باشد. تکنولوژی مورد توجه بیشتر قرار گرفت و به کمک پزشکی آمد تا انقلاب‌های علمی سریع‌تر اتفاق بیافتند.

پس از این دوره، انسان آموخت که همیشه در معرض یک ویروس جدید خواهد بود و بیماری‌های شناخته‌ شده و پایدارتر تهدید اصلی نیستند. ویروس‌شناسی به عنوان رشته‌ای مهم رشد کرد و تلاش برای درک رفتار موجودات در مقیاس‌های بسیار کوچک‌تر سرعت گرفت.

پس از این فاجعه، تلاش برای کشف آنتی‌بادی‌ها به مراتب زیادتر شد. واکسن‌های بازدارنده در کانون توجه قرار گرفتند و ایده تشکیل واحدهای مراقبتی مختص این بیماران شکل گرفت. سازمان‌های تخصصی ایجاد شد و رشته‌هایی چون تخصص‌های عفونی و ریوی ایجاد شدند.

با وجود تمام پیشرفت‌ها و تاثیرات تکنولوژی بر جهش علم در همه جهات، فجایع مشابه همچنان رخ‌ دادند و خواهند داد.

کافه اینو تنها به دنبال حل بحران شما نیست، ما در پی آموزش سیستمی هستیم که خود توانایی حل مساله را دارد.

نیر چاوشی، مدیر موسس کافه اینو

همه‌گیری کرونا و فاجعه اقتصادی متاثر از آن

قرن ۲۱ همراه بود با شکوفایی تصاعدی ایده‌های عرصه تکنولوژی و تولد شرکت‌های نوآور در این حوزه. تمام روزمرگی‌های جوامع با تکنولوژی درهم آمیخت و اینترنت تبدیل شد به یک زنجیر اتصال ناگسستنی .

شرکت‌هایی که با تکنولوژی سازگاری یافتند موفق شدند، و آنان که تاخیر کردند از قافله جا ماندند. آمازون‌ها و تسلاها تمام تمرکز خود را بر روی ابزارهای تکنولوژی قرار دادند و به بالاترین رده‌های موفقیت اقتصادی صعود کردند.

پزشکی نیز بر تنه‌ی قدرت‌مند و قابل اطمینان تکنولوژی تکیه کرده، افق‌های جدیدی در درمان بیماری‌های مختلف به خود می‌دید. تا اینکه در زمستان ۲۰۱۹ شایعه‌های اولیه یک بیماری عفونی شبیه سرماخوردگی به حقیقت تبدیل شدند و انسان‌ها دوباره غافلگیر شدند.

این‌بار اما، برخلاف آنفلانزای اسپانیایی، پشتمان به پیشرفت‌های اخیرمان گرم بود و احساس می‌کردیم خیلی زود می‌توانیم از این همه‌گیری خارج شویم. اکنون بیشتر از دو سال از شیوع کرونا می‌گذرد و هنوز روزنه‌ی گویایی به اتمام آن نمی‌بینیم، چه بسا مطمئن شدیم که برای همیشه با ما خواهد ماند.

تا به امروز، ویروس‌ کرونا جان‌های زیادی را گرفته است و خسارات روانی شدیدی به بازماندگان و شاهدان ماجرایش وارد کرده است. با این وجود، در ادامه بیشتر به تاثیرات مخرب آن بر کسب و کار و راه‌های نوآورانه برون رفت از آن می‌پردازیم.

مثال‌هایی عینی از خلاقیت تجارت‌ها میزنیم و بیشتر به این حقیقت می‌پردازیم که نوآوری قوی‌ترین ابزار در مواجه با غافلگیری‌هایی این‌چنین است.

از زمان آغاز همه‌‌گیری کرونا، شرکت آمازون رشد‌های تا ۲۰۰ درصد را در کسب و کار خود دیده است. آنچه بسیاری از تجارت‌های خرد و کلان را به ورطه نابودی کشاند، آمازون و شرکت‌های انگشت شماری از این دست را تا عرش بالا کشید.

در هجوم موج‌های بلند در دریای خروشان، موج‌سوارانی که توان سازگاری ندارند و نمی‌توانند در لحظه خود را با شرایط وفق دهند، غرق خواهند شد. آمازون نمی‌دانست که قرار است همه‌گیری رخ دهد، ولی می‌دانست که در هر فاجعه‌ای، فرصتی، هرچند پنهان، برای رشد وجود دارد.

تنها در ۶ ماهه اول ۲۰۲۰، درآمدهای آمازون تا ۷۰ درصد افزایش یافت. به تحقیق نیویورک تایمز، آمازون، در دوران کرونا، بیشتر از ۲۲۰ درصد افزایش سود خالص داشته است.

مدیران آمازون، وقتی شرایط همه‌گیری را بررسی کردند، دریافتند که بیماری و خانه‌نشین شدن مردم به دلیل محدودیت‌ها بهترین فرصت برای رشد است. انبارهای جدید ساخته شد و نیروهای جدید استخدام شدند. ریسک‌های مالی بزرگ، در ابتدای همه‌گیری و وقتی شرکت‌های دیگر به انزوای تجاری و مالی فرو می‌رفتند، انجام شد. آمازون ایده‌ای در سر داشت و به منظور پیگیری آن در زمان کوتاهی تحقیقات میدانیش را انجام داد، تیم‌های متخصص را گردآورد، و بودجه عظیمی را صرف ایده خود کرد.

شاید فکر کنید که محدودیت‌ها و در خانه ماندن‌ها کمک زیادی به ایده‌پردازی و اعتماد به بازگشت سرمایه آمازون کرده است. حق با شماست، ولی تجارت‌های آنلاین دیگری چون والمارت هم بودند که هم قدرتش را داشتند و هم شرایط یکسان، ولی بسیار ضعیف‌تر عمل کردند؛ آنها در هیبت فاجعه ماندند، ریسک بزرگی نکردند و ایده‌هایشان را محافظه‌کارانه ترمیم کردند.

شرکت تسلا، بر خلاف آمازون و شرکت‌های فروش آنلاین، کسب و کارش منحصر به فرد و مختص فروش خودروهایش است. تسلا نیز در این دوره سود چند برابری کرد. معمار آن، ایلان ماسک، چندین شرکت با فعالیت‌های مختلف را مدیریت می‌کرد و هرگز تحت تاثیر نابود کننده بحران همه‌گیری قرار نگرفت.

ایلان ماسک پدر ایده پردازی نوین در سازمان‌های نوآور است. او از هیچ ایده خلاقانه و نابی بی احتیاط رد نمی‌شود. شرکت اسپیس‌ایکس او در ابتدا یک تخیل مختص فیلم‌های هالیوودی بود. کسی باور نداشت روزی ناسا با او قرارداد فضایی امضا می‌کند. اسپیس‌ایکس ایده فرستادن مسافر به مریخ را در سر می‌پروراند و برای این ایده بهای گزافی می‌پردازد. سفینه‌های زیادی از این شرکت، سفرهای ناموفقی داشتند و دلارهای زیادی سوخته شد. با این حال، موفققیت‌های اخیر شرکت،  هر کسی را که کوچکترین علاقه‌ای به فضا داشته باشد به وجه می‌آورد.

هیچ کدام از این شرکت‌ها در سیاره‌ای دیگر زندگی نمی‌کردند، وقتی کووید-۱۹ زمین و ساکنانش را در برگرفت. آنها از این جهت متفاوت عمل کردند که آموخته بودند چگونه با شرایط ناگهانی سازگار شوند و ذات نوآور خود را با ترس از شکست جایگزین نکنند.

آنچه یک فاجعه به ما می‌آموزد

بی‌شک مهمترین درسی که از بحران می‌توان گرفت، یافتن نقاط ضعف ساختار و بالابردن توانایی‌ها برای پیش‌بینی و امکان مواجه بهتر با فاجعه بعدی است. یک سازمان باید بیاموزد چگونه انعطاف ایجاد کند و از سقوط‌های ممکن بعدی اجتناب کند. ایده‌هایش خشک و محصور به یک دوره امن نباشد و اعضایش توان مدیریت بحران و ایده‌پردازی در دوران فشار را نیز داشته باشند.

نتفلیکس دز بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ متولد شد.  این شرکت تمام کسب و کارهای اجاره ویدیو و محصولات فرهنگی را در مقابل داشت، اما ایده‌ای به بزرگی قدرت تمام آنها را دنبال می‌کرد. سماجت و ایمان به ایده ناب خود، همراه شد با پشتیبانی مالی و مدیریتی تا تبدیل کردن نتفلیکس به غول دنیای سرگرمی‌های نمایشی.

ما در دوران وقوع فاجعه مدیریت بحران را می‌آموزیم. فاجعه‌ها اجتناب‌ ناپذیر هستند، اگر یک شهر سیل خیز را بیمه کرده‌اید، نمی‌توانید در زمان وقع سیل تمام سرمایه خود را از مسیرش خارج کنید. با این حال می‌توانید نقشه راهی برای زمان وقوع داشته باشید و با بیمه‌های اتکایی و انتشار اوراق بیمه، حاشیه امنیتی برای خود بسازید.

نکته بعد مشاوره خارجی است. گاهی درون یک ساختار، افراد آنقدر دچار روتین و ساختار یک‌ریخت سازمان می‌شوند، دیگر نمی‌توانند شکنندگی آن را در مقابل وقایع احتمالی ببینند. ما معمولا در نقد خود تخفیف قائل می‌شویم و از این طریق زاویه‌های دنج پس‌رفت و ضعف شرکت خود را نمی‌بینیم. باید هر سازمانی، هر از چندگاهی، تیمی از متخصصان مرتبط را دعوت کند تا چهارچوب‌های آنها و ایده‌های آتی کسب و کارشان را بررسی کند.

وقتی فاجعه‌ای رخ می‌دهد، یک ایده در حد عظمت آن نیاز است تا کسب و کاری را از بحران خارج کند. هر بحران انتخابی را عرضه می‌کند، و آن انتخاب نوآوری متفکرانه‌ای را می‌طلبد که محصول تجربه و آزادی اندیشه است.

پس از وقوع فاجعه، هدف را تغییر ندهید، مسیر را تغییر دهید. سازگاری به مبنای تغییر ا ریشه نیست، به مفهوم بازنگری در شاخه و برگ و روش آبرسانی است.


کافه اینو، به عنوان شرکتی فعال در بخش مشاوره توسعه کسب و کار، تیم تخصصی ایده‌پردازی و آموزش تولید و پرورش ایده در سازمان‌ها را دارد. هدف اصلی این تیم آموزش مقابله با رکود و کرختی در راندمان سازمان است.

یقینا، و این گروه ماموریت کشف افق‌های جدید برای سازمان و هدایت آن تا پیشرفت در کسب و کار و توسعه حوزه و دامنه فعالیت را دارد.

نیر چاوشی

نیر چاوشی

نیر چاوشی یک مدیر خلاق و موفق در حوزه استارت‌آپ‌هاست که سابقه مدیریت شرکت‌هایی مثل کارگشا و کافه اینو را دارد. چاوشی دانش آموخته رشته‌های مهندسی صنایع، مهندسی فناوری اطلاعات و MBA است. آخرین مدرک تحصیلی‌ او DBA است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *